Beste lezer,
Deze blogpost is intussen verouderd. Een update over de stand van zaken per 1-1-2024 is te lezen in 2024 - Nieuws over het gedeelde atelier
Al enkele jaren maak ik gebruik van een gedeeld atelier voor het pottenbakken. Vandaag wil ik wat vertellen over hoe het atelier is ontstaan en hoe het atelier eruit ziet.
Hoe is het atelier begonnen?
Het begon met lessen in pottenbakken in twee kleine groepjes in een atelier op de 1e verdieping van een groot, statig pand. Een avond en een ochtend in de week waren we allemaal hard bezig de klei in de grip te krijgen. Dat blijkt niet altijd even eenvoudig, zeker niet op een snelle draaischijf.
De lessen zijn eind 2013 gestopt omdat de docente met pensioen ging. De toenmalige groep was echter ontzettend enthousiast en wilde doorgaan....
Uiteindelijk is het gelukt de ruimte te blijven huren en alle apparatuur en grondstoffen over te nemen. Een geweldige kans!
Intussen zijn we 5 jaar verder. Een periode waarin zowel de organisatie als de groep deelnemers een aantal wisselingen hebben gekend. In 2017 ben ik zelf in de organisatie gestapt. Ik heb daarbij kunnen ervaren dat het regelen en draaiende houden van het atelier nog best een uitdaging kan zijn.
Het leukste is dat alle deelnemers nog steeds volop bezig zijn met de klei en elkaar helpen en inspireren. Weliswaar zonder lessen, maar wel met veel plezier!
Hoe ziet het atelier eruit?
Het atelier zit op de bovenetage van een groot en sfeervol pand en bestaat uit twee kamers. Toegang hiertoe is via een halletje met een kapstok, zodat je jassen niet in het atelier zelf hoeft op te hangen.
De werkkamer - indeling en faciliteiten/apparatuur
De werkkamer, de grootste kamer van de twee, heeft een hoog plafond en enorme ramen. Daardoor is het heerlijk licht en lijkt de kamer groter dan in feite het geval is. Beide ramen kunnen open, waardoor we indien gewenst de kamer lekker kunnen laten luchten.
In deze kamer hebben we een grote werktafel staan met een flink aantal krukken. Langs alle wanden staan stellingkasten, zodat er voor iedereen genoeg ruimte is om onderhanden werkstukken veilig weg te zetten tot de volgende keer.
Waterbak
Om te voorkomen dat alle klei en glazuurresten direct door de afvoer gespoeld worden waardoor de afvoer verstopt raakt (horror!), hebben we een grote bak staan waarin we alles schoonspoelen. Hierboven hangt een tuinslang die is aangesloten op de kraan van de wasbak. In deze aparte bak kan de klei dan bezinken. Tevens hebben we nog een “reserve” opvangbak staan, mocht de bak vol raken voordat de klei goed is bezonken.
We hebben ooit wel de beschikking gehad over een officiële bezinkbak met 3 compartimenten. Voor ons bleek dat vooral een sta in de weg die ons ons atelier niet goed onder de wasbak paste of aangesloten kon worden. En het is me nooit duidelijk geworden hoe je die makkelijk schoon kon maken. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen die bezinkbak te verkopen en het op deze manier op te lossen.
Drie draaischijven
Tegenwoordig beschikken we over drie elektrische draaischijven. Het blijft me verbazen dat we opeens allemaal willen draaien, of juist allemaal met andere technieken aan de gang gaan. Dat betekent dat de ene week alle draaischijven bezet kunnen zijn, en de week erna iedereen ineens aan de tafel zit te werken. Zelf heb ik wel een voorkeur voor de Roderveld draaischijven, omdat deze iets hoger zijn dan de Shimpo draaischijf. Gelukkig kunnen alle schijven zowel linksom als rechtsom draaien, aangezien verschillende mensen van de groep linkshandig zijn.
Twee gipsplaten
Op een stevige wandtafel liggen twee gipsplaten om klei op te kneden of wat te laten drogen. We hebben op de beste gipsplaat een grote houten afdekplank liggen ter bescherming. De oude gipsplaat wisselt nog wel eens van kleur, dat is de plaat waarop ook rode of zwarte klei wordt gekneed. Het duurt soms even voordat die kleur er weer helemaal af is! Daarom mag de beste gipsplaat alleen voor witte klei worden gebruikt.
Gereedschap en bibliotheek
In een halfhoog kasten/laden blok is het overige gereedschap opgeborgen, van naalden en afdraai ijzers tot föhns, een dremel en stukken zacht schuimrubber. In de stellingkast daarboven is ruimte voor allerhande zaken als keukenpapier, pennen, scharen en een EHBO kistje. Direct daarnaast staat een boekenkast met onze bibliotheek. We hebben veel boeken over pottenbakken en glazuren, en daarnaast een aantal platenboeken voor inspiratie. Ook hangt hier onze "glazuurbibliotheek" aan de muur.
De ovenkamer
Direct naast de werkkamer hebben we nog een kleinere kamer in gebruik. Deze kamer kent openslaande deuren naar het balkon dat langs beide kamers loopt.
In deze kamer staat zowel onze oven als onze spuitcabine.
Onze oven is een 50 liter bovenlader van Keramikos, waarbij we nog een extra opzetrand hebben. Bij deze oven hebben we een geavanceerde ovencomputer, zodat we allerlei bijzondere stookschema's kunnen hanteren. Geweldig voor het werken met kristalglazuur! Het is prettig dat de oven in een aparte ruimte staat. De oven wordt verder alleen door de mensen van de organisatie bediend, zodat alleen ervaren personen de oven inladen, stoken en weer uitladen.
Ik ben zelf heel blij dat we de spuitcabine ook van de werkkamer naar de ovenkamer hebben kunnen verplaatsen. Zo hebben we geen lawaai in de werkkamer zelf tijdens het spuiten, en ondanks afzuiging is het een prettig idee dat daar geen mensen omheen zitten. Voor het spuiten van glazuur hebben we zowel een handspuit als een elektrische verfspuit in gebruik.
Naar mijn idee is dit de veiligste manier indeling voor ons atelier.
Ook alle grondstoffen en glazuren voor andere temperaturen dan onze “standaard” stooktemperatuur staan hier opgeslagen.
Lang niet iedereen maakt zelf glazuren, dus de grondstoffen zouden in de grote werkkamer alleen maar onnodige ruimte innemen. Om te voorkomen dat deelnemers per ongeluk glazuur voor een andere temperatuur dan onze standaard stooktemperatuur gebruiken staan deze ook apart opgeslagen in de kleine kamer.
Terwijl we in de werkkamer de kant en klare glazuren voor het grijpen hebben staan.
Hoe bevalt het gedeelde atelier?
De groep die het atelier deelt bestaat uit zo'n 10 personen waarvan de meesten verspreid over de week hun “vaste” tijd hebben om met een groepje te komen. Op die manier hebben we er ook gezelligheid aan en het is ontzettend leuk om te zien wat iedereen maakt.
Iedereen doet zijn eigen ding, er zijn draaiers, boetseerders, men werkt met allerlei verschillende soorten klei en glazuur. Er is geen les, iedereen werkt zelfstandig. Ervaring is dus wel een vereiste om aan het atelier deel te nemen. Doordat je ook samen met anderen bent deel je niet alleen tips, maar inspireer je elkaar ook.
Omdat we op zich iedere dag terecht kunnen, ga ik daarnaast nog wel eens in het weekend als het zo uitkomt. Heerlijk even alles achterlaten en met je handen in de klei zitten vormt een goed tegenwicht teven de doordeweekse werkstress.
Verder proberen we ieder jaar een keer een uitje te organiseren voor de deelnemers. Dat is altijd erg gezellig geweest tot nu toe, en vaak ook weer een bron van inspiratie.
Daarnaast houden we sommige jaren een open dag. Iedereen die mee wil doen kan dan een ochtend of een middag werkstukken tonen in een grote zaal. Geweldig om te zien wat iedereen maakt en ook altijd een leuk evenement, waarvoor we natuurlijk zoveel mogelijk vrienden en familie uitnodigen.
Persoonlijk ben ik erg blij met het gedeelde atelier!
Wie maakt ook gebruik van een gedeeld atelier? Ik zou het erg leuk vinden om jullie ervaringen te horen!
Reactie plaatsen
Reacties
Hoi, wat leuk om over jullie atelier te lezen! Ik ben net bezig om precies hetzelfde te doen. Ik heb een ruimte op het oog en ben even aan het inventariseren wat er allemaal nodig is en wat ik iedereen moet gaan aanrekenen aan kosten. Mag ik vragen wat jullie maandelijks betalen? En hoe reken je bakkosten aan? Alvast bedankt voor je reactie!
Hallo,
Ik vind jullie atelier als ik zoek in de Bollenstreek. Ik kan echter met geen mogelijkheid vinden wáár het atelier is...
Met groet, Helga