Op ons atelier hebben we verschillende gipsmallen staan, bedoeld voor het werken met gietklei. Dat maakt toch wel nieuwsgierig!
Hoewel het gieten van een simpele vorm met een simpele eendelige mal niet moeilijk is, zijn de praktische tips die ik tijdens een workshop hiervoor kreeg heel waardevol geweest.
Daarom wil ik met deze post een aantal tips en ervaringen delen met anderen die nog weinig ervaring hebben rondom het werken met mallen en gietklei.
Daarnaast wil ik graag een vooroordeel wegnemen dat het werken met mallen en gietklei saai zou zijn. Natuurlijk is dit een proces dat ook voor massaproductie wordt ingezet.
Maar als je enige handigheid hebt verkregen, kan je de leerharde vormen net zozeer verder manipuleren en bewerken als je bij andere technieken kan doen. En ook met de decoratie en het glazuur is het mogelijk om met een simpele basisvorm tot volstrekt verschillende uitkomsten te komen.
De basis: een simpele beker gieten
Ik beschrijf hier hoe ik het gieten van een beker aanpak. Dit met behulp van een simpele, eendelige mal die op het atelier regelmatig gebruikt wordt.
Er is veel meer mogelijk qua gietwerk, denk aan het gieten met verschillende lagen van gekleurde klei. Maar daarvoor is het van belang eerst de basis onder de knie te hebben.
Benodigdheden.
Natuurlijk begin je met gietklei, en een (giet)mal.
Gietklei
Je kan gietklei zelf maken, maar voor iemand die net begint zou ik dat niet aanraden.
Gietklei is meer dan alleen kleipoeder en water, hieraan moeten waterglas en (gecalcineerde) soda worden toegevoegd. Dat luistert qua verhoudingen tamelijk nauw om een goede gietklei te maken.
Veel eenvoudiger is het om een emmer kant en klare gietklei te kopen. Dat doen wij op het atelier altijd. Je kan gietklei voor aardewerk, steengoed en porselein kopen, en soms ook nog in verschillende kleuren.
Persoonlijk besteed ik mijn tijd liever aan het maken van werkstukken dan aan het zelf maken van gietklei.
Mallen
Je hebt gietmallen en drukmallen. Gietmallen zijn, zoals de naam al zegt, echt bedoeld voor het werken met gietklei. Drukmallen zijn (in theorie) bedoeld om met gewone klei mee te werken, in plaats van gietklei.
Echter, in mijn ervaring zijn een aantal drukmallen ook prima als gietmal te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan drukmallen voor lage ronde schalen of een halve bolvorm. Je moet alleen wel zorgen dat je voldoende gietklei hebt om de hele mal (tijdelijk) te vullen. Laat je door de benaming dus niet weerhouden en kijk zelf of je denkt dat de mal ook geschikt zou kunnen zijn als gietmal.
In keramiek winkels is vaak een groot aanbod van deze mallen. Je zou ook zelf een mal kunnen maken. Het maken van mallen is echter een verhaal apart, zeker als je wat lastigere vormen wilt maken. Voor dit artikel heb ik voor een kant en klare (giet)mal van een simpele beker gekozen.
Overige benodigdheden
Zelf vind ik de volgende benodigdheden handig bij het gieten:
-
Houten lepel om mee te roeren
-
Zeef
-
Maatbeker
-
Latjes om de mal op te zetten
-
Waterpas
-
Klok/stopwatch
-
Houten stokje of plastic gereedschap
-
Spons
Een goede voorbereiding
Een goede voorbereiding scheelt echt in de uitkomst en in de hoeveelheid troep die je maakt.
Stap 1: Leg alle benodigdheden klaar op een plek waar je makkelijk bij kan. Het is verder van belang om te zorgen dat je voldoende werkoppervlak hebt.
Stap 2: Check of de mal goed schoon is en niet beschadigd aan de binnenkant van de mal.
Beschadigingen aan de binnenkant van de mal zie je direct terug in de gegoten beker. Afhankelijk van de soort beschadiging kan deze met extra werk nog wel te verwijderen zijn van de gegoten beker. Het loont dus om voorzichtig om te gaan met de mal!
Stap 3: Zorg dat de gietklei goed is doorgeroerd en de juiste consistentie heeft.
- Het door roeren is om te zorgen dat de gietklei goed is gemengd en een juiste consistentie kent. De gietklei moet vlot van de lepel afdruipen in een dun straaltje. Dat betekent soms flink door roeren als een emmer gietklei even heeft gestaan.
- Als de gietklei erg dik is geworden kan je er tijdens het roeren wat water bij gieten. Teveel water kan echter de kwaliteit van de gietklei beïnvloeden omdat de verhoudingen dan niet meer kloppen.
Stap 4: Zorg dat de mal stevig en waterpas staat.
Onze tafel op het atelier staat door een oude aflopende vloer niet helemaal waterpas. Met wat oude ijsstokjes op de juiste plekken onder de mal is dit probleem prima op te lossen.
Het vullen van de mal met gietklei
Stap 5: Vul de mal met gietklei.
Hierbij zijn een paar dingen van belang:
-
Giet de gietklei bij voorkeur door een zeef, om te voorkomen dat eventuele klonten (zeker mogelijk indien je bij de voorbereiding onvoldoende de klei hebt doorgeroerd) in de mal terecht komen. Als zeef kan je hiervoor prima een gewone goedkope keukenzeef gebruiken.
-
Probeer ervoor te zorgen dat de klei gelijkmatig door blijft lopen bij het vullen. Als je iedere keer een deel van de mal volgiet, is de kans groot dat je daar toch dunne lijntjes door gaat zien op de beker. Als er veel tijd tussen zit kan er tevens een verschil in de dikte van de wand van jouw werkstuk ontstaan, wat voor zwakke plekken zorgt en het werkstuk er ook niet mooier op maakt.
- Als de emmer niet te vol zit/te zwaar is giet ik de klei direct vanuit de emmer.
- Als de emmer nog te zwaar is dan gebruik ik een grotere maatbeker.
-
De mal vul je helemaal tot bovenaan, zodat er eigenlijk een klein laagje “bovenop” ligt.
Stap 6: Direct nadat je de mal geheel hebt gevuld is het goed om van onderaf voor wat trillingen te zorgen.
Dit zorgt ervoor luchtbellen in de gietklei naar boven komen en kunnen ontsnappen. Tik je mal voorzichtig met de hand aan, of klop hard op de ondergrond (werkt indien die niet heel stabiel is, onze tafel kan wel wat bewegen).
Stap 7: Hou de tijd in de gaten dat de gietklei in de mal zit.
De klei heeft even nodig zodat deze tegen de wand van de mal opstijft. Dit omdat de gipsmal het vocht wegtrekt van de klei. Op die manier ontstaat tegen de binnenkant van de mal een iets drogere kleilaag die blijft zitten als je de rest van de gietklei er weer uitgiet.
-
Hoelang de gietklei in de mal moet blijven is een kwestie van ervaring opdoen. Hoe langer je de klei in de mal laat staan, hoe dikker die laag wordt. Ik heb wel eens gehoord dat je een minuut per millimeter dikte kan rekenen. Maar dat geloof ik niet, omdat het er ook vanaf hangt hoe droog de mal is, en hoe “nat” de klei die je gebruikt.
-
Het kan dus ook zijn dat de benodigde tijd voor een laag van dezelfde dikte de eerste keer korter is dan als je direct daarna nog een keer dezelfde mal gebruikt. Bij direct hergebruik is de mal wat vochtiger en kan het zo zijn dat deze het vocht langzamer uit de gietklei onttrekt.
-
Doordat de klei wat indroogt zakt het kleiniveau soms iets. Afhankelijk van de mal kan dit de bovenrand van het werkstuk beïnvloeden. Giet indien nodig wat extra klei bij in het midden van de gietopening. Op die manier verstoor je de rand niet en voorkom je dat je met een iel dun bovenrandje komt te zitten.
Het leeggieten van de mal
Stap 8: Als de klei lang genoeg in de mal heeft gestaan is het tijd om hem leeg te gieten.
- Doe dit in een vlotte beweging, maar niet door de mal direct helemaal op de kop te zetten.
- Zelf vind ik het prettig om de mal eerst nog even schuin te houden om te laten uitdruipen, waarbij je de mal eventueel nog wat ronddraait om te voorkomen dat de klei zich op een specifieke plek dikker ophoopt (zeker als de gietklei iets dikker is).
- Je kan de klei direct terug gieten in de emmer, of hiervoor een andere bak gebruiken. Dat laatste betekent wel meer schoonmaken na afloop.
Stap 9: Nadat de mal voldoende leeg is gelopen zet je deze op de kop op 2 latjes om de laatste klei eruit te laten druipen.
-
Dit kan je ook doen op de emmer zelf (als je deze niet direct nodig hebt voor een volgend gietproject), op een andere bak of op een krant o.i.d. Het uitlekken kan troep geven, dus denk goed na wat voor jou het handigste is.
-
Het op de kop laten uitlekken is belangrijk. Mijn ervaring is dat als je dat niet doet er een restje natte klei terug loopt naar de bodem van de mal. Daar ontstaat dan een lelijke verdikking die moeilijk bij te werken is.
Stap 10: Eenmaal goed uitgelekt is het tijd om de mal rechtop te zetten, en de klei van de mal rand te verwijderen.
Zelf doe ik dit liever nu dan als de klei echt droog is, omdat droge klei zoveel kwetsbaarder is. Zoek zelf uit wat voor jou het beste werkt hierbij.
- Vaak gebruik ik hiervoor ook de oude ijsstokjes.
- Zorg in ieder geval dat je niets scherps gebruikt, zodat je de mal niet beschadigd.
-
Verwijder de klei van de rand door je gereedschap zo vlak mogelijk over de rand van de beker te halen met een beweging die van binnen naar buiten gaat. Zo is de kans het kleinst dat je de rand van de beker beschadigt. Als de beker droger is kan je de rand nog wat verder bijwerken met een natte spons.
De beker uit de mal halen en afwerken
Stap 11: Laat de beker drogen in de mal.
-
Probeer niet de klei zelf los te maken van de binnenwand van de mal. Dit beschadigt vaak toch de rand van het werkstuk. Bij te natte klei kan het hele werkstuk zelfs vervormen. Als de klei genoeg is gedroogd en je hebt de bovenkant van de mal goed schoongemaakt zou de beker vanzelf los moeten komen van de gipswand.
-
Als de mal erg nat is kan het drogen best even duren. Meestal zet ik de mal met een stuk vershoudfolie over de bovenkant weg zodat de klei rustig kan drogen. Als je geen plastic over de mal doet droogt de klei veel sneller. Dat is niet altijd handig/wenselijk.
Stap 12: Werk de rand verder bij en voeg eventuele andere decoratie toe.
-
Bij een leerharde beker werk ik de rand vaak bij met een vochtige spons. Gebruik geen te natte spons en druk niet te hard om de rand niet te vervormen.
-
De decoratie opties zijn deels afhankelijk van hoe dik je de beker hebt gegoten.
-
Als je iets van klei wilt toevoegen als versiering, is het handig dit ook van gietklei te maken, zodat je geen last hebt van verschillende krimp percentages. Giet daarvoor een beetje gietklei op een gipsplaat en laat het wat indrogen. Eenmaal wat ingedroogd kan je het prima tot een bolletje kneden en hiermee verder werken. Ik gebruik vaak ook wat gietklei om het aan de beker te bevestigen.
Nu is de beker klaar om gebakken te worden. Ik hoop dat mijn ervaringen anderen ook kunnen helpen om met plezier met gietklei en mallen te werken!
Laat je weten hoe het is gegaan, of als je nog andere tips hebt?
Reactie plaatsen
Reacties
Wat een helder stappenplan, super handig! Enkele tips kende ik nog niet en ga ik de volgende keer meteen uitproberen!
Wat een fijne heldere uitleg. Nu moet ik er toch echt iets mee gaan doen!!
Heel duidelijk uitgelegd.
Toegepast en nu wachten tot mijn werk uit de lal mag.
Bedankt, heldere uitleg met goed tips en trucs.
Ik giet al wel langer, nu heb ik een mal gekocht met een soort ijspegel vorm, 3 stuks zitten erin. Ik laat na het erin gieten het een 30 min. staan en dan giet ik het restant er weer uit. Dan laat ik het omgedraaid op 2 stokjes 1uur en 30min staan. Bij het open maken, moet ik er dan nog 3 oogjes aan maken, ik vind dat ze dan nog erg nat zijn. Wat doe ik verkeerd, of hebben jullie daar ook een filmpje van. Gr. Anneke
Hai! Mijn vraag is of het verstandig is een nieuwe gipsmal eerst te wassen voor gebruik?
Ik heb al meerdere keren met gietklei gewerkt. De tijd dat de klei moet drogen, is sterk afhankelijk van de vochtigheid van de mal. Giet ik klei, dat wacht ik ongeveer 30 minuten. Meest al goed resultaat.
Zelden zag ik zo een eenvoudige en duidelijke uitleg.Dank je wel daarvoor.
Ik ga het proberen , ga giet klei gaan halen en vorm .
Klaar en duidelijk. Veel dank
Ik werk ongeveer op dezelfde manier als U. De resultaten zijn over het algemeen goed.
Bedankt voor de duidelijke uiteenzetting. Ik ben beeldhouwer van opleiding. Boetseer mijn beelden en maak siliconen of gipsen mallen. Dit is een heel andere werkwijze dan wat een keramist doet. Ik ga de uitdaging aan om via uw instructies een malletje te kopen en met gietklei aan de slag te gaan. Dus, nieuwe uitdaging waarvoor dank!
Hallo, heb je ook recepten voor het maken van gietklei en gietporselein met en zonder cellulose/vlas?
Dag, ik ben op zoek naar de oorzaak van het probleem dat na het leeg gieten de binnenkant van het gietsel ongelijk is; ik zie de ik de binnenste laag gietklei als het ware wegtrekken. De eerste keer dat ik de serie goot ging het perfect. Nu twee keer deze 'wegtrekkers'.. ik vraag me af of de mallen juist te nat of te droog waren.
Hoop op je expertise :-)
Een heel overzichtelijk en duidelijk stappenplan ! Bedankt, heb er nog van bijgeleerd ! 😉
Is het mogelijk om een restje gietklei bij een nieuwe emmer van een ander merk te doen?
Hoe lang moet de porselein gietklei drogen voordat je hem in de oven kunt zetten en hoe zorg je ervoor dat hetgeen je glad gestreken niet weer gaat beschadigen zoals oortjes voor een beker
Wat goed uitgelegd.
Ik wil het zo graag leren. Ik zou zo graag servies en hangers willen maken. En ook het kleur aanbrengen met verf zou ik graag leren. Zo'n duidelijke uitleg heb ik nog niet eerder gelezen. Bedankt:)
Wat als ik geen oven heb. Want die zijn speciaal toch?
bedankt heel nuttige uitleg. ik heb een probleem dat het heel lang duurt om de juiste dikte te bekomen. heb het al heel regelmatig gedaan in zelfgemaakte mal en geen problemen gehad. weet jij raad mallen staan wel in de kelder. groetjes roos
Kan het wellicht zijn dat de mallen al te veel van vocht verzadigd zijn? Als je snel achter elkaar dezelfde mal gebruikt wil het op een gegeven moment ook niet goed meer de vocht uit de klei opnemen. Misschien even proberen de mallen goed te laten drogen, op de vensterbank in het zonnetje bijv, en dan nog eens proberen.